Zajímavá letadla v r.2014
Druhý díl série článků představuje zajímavá dopravní letadla, které se mi podařilo vyfotografovat na letišti v Praze-Ruzyni v roce 2014. Začnu Airbusem A340 společnosti HiFly na charterovém letu Kábul – Praha – Londýn-Gatwick, zároveň je to první a dosud i poslední A340, kterou se mi podařilo fotografovat.
K A340, s ohledem na to, že její výrobaskončila v r.2012,doplním několik statistických informací. Celkem bylo vyrobeno 377 letadel ve 4 verzích, z toho verze A340-200 (28 ks), A340-300 (218 ks), A340-500 (34 ks) a A340-600 (97 ks).
A pro ty, které zajímá, co znamená u Airbusu A340 číslice za pomlčkou uvádím, že první číslice označuje verzi a zbylé 2 číslice identifikují použité motory. Tabulka s identifikací jednotlivých verzí A340 je uvedena níže.
Model | Výroba od roku | Motory |
A340-211 | 1992 | CFM56-5C2 |
A340-212 | 1994 | CFM56-5C3 |
A340-213 | 1995 | CFM56-5C4 |
A340-311 | 1992 | CFM56-5C2 |
A340-312 | 1994 | CFM56-5C3 |
A340-313 | 1995 | CFM56-5C4 |
A340-541 | 2002 | RR Trent 553-61 nebo RR Trent 553A2-61 |
A340-542 | 2007 | RR Trent 556A2-61 |
A340-642 | 2002 | RR Trent 556-61 nebo RR Trent 556A2-61 |
A340-643 | 2006 | RR Trent 560A2-61 |
Airbus A340-313, HiFly, registrace CS-TQM - 23.4.2014, Praha-Ruzyně, ČR
Další zajímavým widebody, který bylo možno na Ruzyni spatřit, byl Airbus A380 společnosti Korean Air, který přiletěl 14.3.2014 jako mimořádná změna na lince Soul - Praha.
Airbus A380-861, Korean Air, registrace HL7614 - 14.3.2014, Praha, ČR
4.ledna se v Praze objevil B737 společnosti Donavia, který přivezl a následně odvezl turisty z/do Rostova na Donu.
Boeing B737-4Q8, Donavia, registrace VQ-BAO - 4.1.2014, Praha-Ruzyně, ČR
4.dubna 2014 zahájila společnost Jetairfly lety na lince Brusel Charleroi – Praha avšak linka byla 22.října 2014 ukončena.
Boeing B737-7KS, Jetairfly, registrace OO-JAO - 25.5.2014, Praha-Ruzyně, ČR
V Praze se v r.2014 objevoval i Antonov An-148 společnosti Rossiya, bohužel jsem neměl štěstí na počasí a mám jen fotografie s „plechově šedou“ oblohou.
Antonov An-148-100B, Rossiya, registrace RA-61701 - 24.12.2014, Praha-Ruzyně, ČR
31.5.2014 se v Praze objevil B757 společnosti Privilege Style. B757, kromě toho, že jde o největší úzkotrupé dopravní letadlo, tak ho považuji za jedno z nejhezčích moderních dopravních letadel vůbec. Z velké části za to vděčí využití poznatků a i konkrétních technologií původně vyvíjených pro širokotrupý Boeing B767. B757 i B767 používají shodnou APU, klimatizační systém, avioniku a shodný kokpit. A aby se kokpit B757 a výhled z něho v max. možné míře podobal kokpitu B767, získala B757 odlišně řešený „čumák“, který jí dává nezaměnitelný výraz.
Celkem bylo B757 vyrobeno 1050 ks ve 2 odlišných verzích, B757-200 (995 ks ve 3 různých provedeních, klasické B757-200 (914 ks), nákladní B757-200F/PF (80 ks) vyrobené pro UPS, B757-200M (1 ks vyrobený pro Royal Nepal a určený pro smíšenou dopravu osob a nákladu) a prodloužené verze B757-300 (55 ks), poslední B757 byl dodán v r.2004.
Boeing B757-256, Privilege Style, registrace EC-HDS - 31.5.2014, Praha-Ruzyně, ČR
Dalším zajímavým typem na Ruzyni byl Dornier Do-328JET společnosti Aerostar, který se čas od času v Praze objevuje.
Dornier Do-328-300JET, Aerostar, registrace UR-WOG - 26.12.2014, Praha, ČR
Na několika letech do Prahy byl společností RusLine nasazen Canadair CRJ200.
Canadair CRJ200ER, RusLine, registrace VP-BMN - 7.6.2014, Praha-Ruzyně, ČR
Saratov Airlines na své lince Saratov – Praha začaly nasazovat namísto do té doby obvyklých Jaků 42 svůj Embraer ERJ-195.
Embraer EMB-195AR, Saratov Airlines, registrace VQ-BRX - 9.3.2014, Praha-Ruzyně, ČR
30.82014 se v Praze objevil Fokker 100 společnosti Carpatair.
Fokker 100, Carpatair, registrace YR-FKA - 30.8.2014, Praha-Ruzyně, ČR
V roce 2014 se na Ruzyni rovněž ukázaly Superjety společností Aeroflot a Moskovia Airlines.
Suchoj Superjet SSJ-100-95B, Aeroflot, registrace RA-89026 - 9.8.2014, Praha-Ruzyně, ČR
Suchoj Superjet SSJ-100-95B, Moskovia Airlines, registrace RA-89001 - 5.1.2014, Praha-Ruzyně, ČR
A na začátku roku byly Praze v k vidění i 2 Tupolevy Tu-154M společností AK Bars Aero (jako náhrady za lety Tatarstan Air) a Belavie.
Tupolev Tu-154M, AK Bars Aero, registrace RA-85833 - 4.1.2014, Praha, ČR
Tupolev Tu-154M, Belavia, registrace EW-85703 - 5.1.2014, Praha, ČR
Ze zajímavých cargo letadel se v r.2014 v Praze objevil mj. Boeing B747 společnosti National Airlines (Michigan) při mezipřistání na trase Bagram (Afgánistán) – Charleston (USA), a v září Boeing B767 Silk Way West Airlines – v tomto případě by mělo jít o vůbec první návštěvu společnosti Silk Way West Airlines na ruzyňském letišti. A jako poslední jsem vybral Boeing B737 společnosti Bluebird Cago na pravidelné lince Liege – Praha – Brno pro TNT, který s ohledem na časy příletu této linky na ruzyňské letiště je jediná šance fotit za velmi časného rána v době, kdy jsou nejdelší dny v roce.
Boeing B747-428BCF, National Airlines, registrace N952CA - 28.8.2014, Praha-Ruzyně, ČR
Boeing B767-32LF/ER, Silk Way West Airlines, registrace 4K-SW808 - 27.9.2014, Praha-Ruzyně, ČR
Boeing B737-36E/QC, Bluebird Cargo, registrace TF-BBF - 4.7.2014, Praha-Ruzyně, ČR
A na závěr jsem si nechal několik logojetů, resp. letadel se zajímavou livery. První z nich je B737 společnosti Tarom s livery k výročí 60 let od zahájení letecké přepravy (první let 18.9.1954). Druhým je logojet pražského letiště.
Boeing B737-78J, Tarom, registrace YR-BGG - 4.7.2014, Praha-Ruzyně, ČR
Boeing B737-8Z9, Travel Service, registrace OK-TVX - 27.9.2014, Praha-Ruzyně, ČR
A třetím je posila na letní sezónu 2014 (přílet do Prahy dne 14.6.2014 a odlet 17.10.2014) u ČSA - Airbus A320 v livery Air Asia, létající předtím pro tuto společnost s registrací 9M-AHI.
Stejně jako u A340, tak i u A320 první číslice za pomlčkou označuje verzi a zbylé 2 číslice identifikují použité motory. V případě A320 jde o první verzi A320-100 (vyrobeno pouze 21 ks) a dnes (prozatím) finální vyráběná verze A320-200. Níže uvádím, stejně jako u A340 přehlednou tabulku jednotlivých verzí A320, obdobnou tabulku pro A318, A319 a A321 uvedu v některém z dalších pokračováních této série článků.
Model | Výroba od roku | Motory |
A320-211 | 1988 | CFM56-5A1 nebo CFM56-5A1/F |
A320-211 | 1988 | CFM56-5A4 nebo CFM56-5A4/F |
A320-212 | 1990 | CFM56-5A3 |
A320-214 | 1996 | CFM56-5B4 nebo CFM56-5B4/P nebo CFM56-5B4/2P |
A320-216 | 2005 | CFM56-5B6 |
A320-231 | 1989 | IAE V2500-A1 |
A320-232 | 1993 | IAE V2527-A5 |
A320-233 | 1995 | IAE V2527E-A5 |
Airbus A320-216, ČSA, registrace OK-NES - 15.6.2014, Praha-Ruzyně, ČR